Hvorfor lese bibelen?

Regelmessig trening gir deg sterk kropp. Regelmessig bibellesning styrker troen din.

Det å lese i bibelen kan noen ganger føles som å begynne å bla i en murstein. Men med litt startshjelp så kan en finne ut alle de fine, kule, gode, fantastiske og utrolige hemmelighetene som ligger i den skinninnbundet boka. Det er mange måter å få litt innputt fra den gamle men faktisk utrolig aktuelle boka. Ei bok som gir utrolig mange bra tips til livet.

Okey, men hvordan gjør jeg dette da? Jo her har jeg laget en oversikt av alle de bra hjelpemidlene jeg vet om.  Har du noen flere forslag, så kom gjerne med tips.

Siesta

Bibelleseringen gir ut 4 hefter i året av Siesta. Her er det både et stykke til dagen og en forklaring til hva du har lest. I tillegg så finnes ekstrastoff tilgjengelig på websiden. Gå inn på bestillingssiden eller ring de på 22 99 29 69.

Dagens bibelvers

Det å få et eller flere bibelvers til dagen, er genialt. Det er som å den gode slikkepinnen alle burde starte dagen med. Dagens bibelvers kan du få på mange måter, det finnes gode bøker eller så kan du få det på e-post, SMS eller gjennom programmer på telefonen. Sjekk ut mer her: http://www.bibel.no/nb-NO/Hovedmeny/Nettbibelen/Dagens-bibelord.aspx

Dagens bibelvers på SMS

Gjennom SMS-bibel kan du hver dag få tilsendt et bibelvers som tekstmelding til din mobil. Du kan bestille abonnementet ved å sende kode BIBEL START til telefonnummer 1933. Det koster kr 1,50 pr. melding som vil bli belastet din telefonregning.

Bibelen på Mobil

Det er faktisk mulig å få Bibelen rett på mobilen, og nå kan du faktisk lese på den uten nettilgang på de fleste mobiler. Her finner du også utrolig mange Bibelleseplaner som du kan bruke. Hvilken fantastisk velsignelse det mobile markedet gir oss 😀

http://no.youversion.com/mobile/

Bøker

Det finnes flere bøker som hjelper på lesingen, med daglige andakter og lesestykker. På Bok & Media finner du mange tips. Den ene muligheten er å gå på nettsiden deres: www.bokogmedia.no, eller i en av de lokale butikkene. Jeg har noen anbefalinger:

 

E-mail fra Gud til Tenåringer

Kjapp deg, sjekk innboksen! Den flommer over av mail fra Gud!

Denne boka inneholder små stykker, eller e-mailer som Gud kunne ha skrevet viss han hadde hatt e-mail. Hver eneste hilsen er en kruttpakke som vil motivere, oppmuntre og gi deg styrke til å tro at Gud er virkelig, og at Han mener du er utrolig spesiell og enestående.

Les en smakebit.

Kjøp den her.

En helt overkommelig Bibel

Denne bibelen er helt overkommelig og gir deg et stykke fra bibelen hver dag. Her kan du velge hvor lang tid du vil bruke på bibelesningen. Det daglige stykket tar ca. 1 minutt med gjennomsnittlig lesehastighet. I tillegg så finnes det et 5 minutters stykke. Alle lesestykkene har et stykke med forklaring eller noe spennende fakta om det du har lest.

Les en smakebit.

Kjøp den her.

Bibelblogg

Bibelbloggen er laget for at vi alle skal seire i vår daglige stund med Gud. Den har tre spor:

– Mikro, et vers pr. dag

– Midi, et avsnitt pr.dag

– Maxi, hele Bibelen på ett år

– og 25 dager pr.måned

I tillegg er det flere sider til personlige notater, samt veiledning og hjelp for den enkelte i forskjellige livssituasjoner, alt med Guds ord som utgangspunkt og fundament.

Kjøp den her.

Leseteknikker

Det finnes flere måter å lese bibelen på, men det finnes også kjekke leseteknikker.

S-O-A-P

Med denne teknikken er best når du lager en bok, Livs journal som du noterer i, denne kan også være kjekk å gå tilbake for å bla i.

S for Scripture ((bibel)Tekst). Finn en tekst som du vil lese, kanskje du bruker dagens bibelvers, gjennomgår et evangelium. Ta god tid, les og la Gud snakke til deg gjennom teksten. Når du er ferdig, se etter et vers som snakker til deg i dag og skriv det gjerne ned.

O for Observation (Observasjon). Hva tror du Gud sier til deg gjennom denne teksten? Spør den hellige ånd om å lære deg og vis Jesus for deg. Skriv ned dette ordet i med dine egne ord i Livsjournalen din.

A for Application (Applikasjon). Gjør teksten personlig med å spørre deg selv hvordan dette appelerer til ditt liv akkurat nå? Kanskje det er en instruksjon, en oppmuntring, et nytt løfte, en korreksjon på et spesielt område av livet. Skriv ned hvordan denne teksten kan gi deg noe i dag.

P for Prayer (Bønn). Dette kan være så enkelt som å spør Gud om å hjelpe deg å bruke denne teksten, eller det kan være en bønn om større innsikt i hva Gud vil gi til deg. Husk, bønn er en to-veis-kommunikasjon, en samtale, husk å lytte til det som Gud har å si! Skriv det ned.

De 4. P’ene

Hva er Poenget?

Finnes det en Parallelltekst?

Hva taler Personlig til deg? Hva vil Gud si deg?

Har teksten noe Problem som jeg må undersøke videre?